Rich snippets, microdata, microformats, RDFa
Het zijn weer een aantal prachtige termen maar wat wordt er nu mee bedoeld en niet onbelangrijk, moeten we er iets mee doen en waarom?
Gelukkig streven al deze termen een gezamelijk doen na : duidelijkheid.
Wat zijn Microdata, microformats en RDFa ?
Dit zijn verschillende standaarden waarmee je extra stukjes code aan je html-pagina kan toevoegen. Door dit toe te voegen kunnen zoekmachines de gegevens beter lezen en begrijpen. Hierdoor kan een zoekmachine bijvoorbeeld "een mooie appel" lezen als een schilderij van een kunstenaar of een lekker stukje fruit, afhankelijk van de gekozen tags. Zonder die extra code was dat niet mogelijk.
Wat is een Rich snippet dan precies ?
Als het voor Google (of een andere zoekmachine) duidelijk is wat er met bepaalde gegevens bedoeld wordt (met behulp van extra microdata tags) dan kan worden gekeken of ze relevant zijn voor een zoekterm dan kunnen deze gebruikt worden om in zoekresultaten getoond te worden.
Dit gebeurd meestal net onder de Titel en link van een pagina. Dit zijn de zogenaamde "Rich snippets" en zijn een vaak nuttige toevoeging aan de zoekresultaten.
Hoe maak ik gebruik van Microdata / Rich Snippets ?
Wanneer je gebruik maakt van Joomla! ® dan kan je middels diverse extensies en template overrides redelijk snel alle noodzakelijke extra code toevoegen. Enkele informatieve linkjes hieronder :
- www.schema.org - Schema's, Tags, Info
- Joomla extensions
- Google Rich Snippets Testing Tool
- Edwords - Mooi artikel over Rich Snippets
- Yoast - Rich Snippets Tutorial
- Google informatie over Rich Snippets
- Een mooi compleet verhaal van Eva Schouten
- Semantic Inspector voor Chrome