De Linie ICT logo

Blog

Waarom is het doorsturen van e-mail naar een ander domein een slecht idee?

Wat verstaan we onder het doorsturen van e-mail ?

forward an e-mailHet is voor veel mensen niet iets waar je automatisch bij stilstaat als je geen kwade bedoelingen hebt en er van uitgaat dat anderen dat ook niet hebben. We hebben het dan over het doorsturen van e-mails van bijvoorbeeld "handigemail@email-instellen.nl" naar een ander mailaccount op een ander domein (bijvoorbeeld "al-mijn-email@hotmail.com" of iets anders leuks. Maar het zal niemand ontgaan dat er zo nu en dan één of meerdere spam mailtjes in je mailbox verschijnen.

De oplossing: een geweldig spamfilter !
Spamfilters doen hard hun best om alle "foute" e-mailjes te filteren en of in je spam folder (ongewenste mail) te zetten of gewoon helemaal niet af te leveren en direct te verwijderen. Je zou denken "opgelost" maar helaas is het niet zo simpel.

Als er spam wordt gestuurd naar "handigemail@email-instellen.nl" en deze wordt direct doorgestuurd naar "al-mijn-email@hotmail.com" dan zal de mailserver van email-instellen.nl als spammende mailserver kunnen worden bestempeld terwijl het oorspronkelijke mailtje afkomstig is van de echter spammer. Hier wordt dus jouw account als boosdoener aangemerkt !

Ik ben niet zo technisch, kan het ook in Jip & Janneke taal ?

koffier e-mailEen mooie uitleg krijg je door het te vergelijken met bijvoorbeeld de bagage die je meeneemt als je in een vliegtuig stapt of met een cruise mee gaat. Grote kans is dat de douane je zal vragen of je al je bagage zelf hebt ingepakt of dat je een pakketje van iemand anders bij je hebt. Als je een pakketje bij je hebt waarvan je zelf niet de inhoud weet en/of ook nog van een onbekende is dan kan je een probleem krijgen. Wanneer blijkt dat de inhoud van dat pakket iets bevat wat illegaal of schadelijk is dan heb je iets uit te leggen aan de douane. Kans is groot dat je vlucht weggaat zonder jou en mogelijk mag je geen vliegtuig meer in voor geruime tijd. Jij wordt dan dus als dader gezien en niet de echte eigenaar van de koffer. Dit is vergelijkbaar met het automatisch doorsturen van alle e-mail naar een ander domein.

Een goede oplossing als alternatief voor het doorsturen van e-mail

Om het probleem op te lossen kan je de mail uit de originele mailbox (handigemail@email-instellen.nl) beter laten ophalen vanuit de mailbox van al-mijn-email@hotmail.com. Je stelt dan in je hotmail account (of een andere provider) in dat je alle mail binnenhaalt middels POP uit de mailbox van handigemail@email-instellen.nl  en laat eventueel een kopie achter voor bijvoorbeeld 2 weken of een andere periode. Dit doe je natuurlijk netjes met authenticatie (SSL/STARTTLS etc.) en gebruikersnaam/wachtwoord.

Op deze manier voorkom je namelijk ook dat je e-mail in de spamfilters van hotmail en andere diensten terecht komt als je dit niet op de juiste manier doet.

Onze ervaring zijn zelf zo dat bij o.a. hotmail, live, msn en outlook.com veel van de als spam aangemerkte e-mails gewoon worden verwijderd en jij als klant niet op de hoogte wordt gebracht. Je vindt ze dus niet terug in je spamfolder. Kortom, je weet van niks en onze ervaring is ook dat klagen bij Microsoft en andere grote partijen niks uithaalt. Dus beter is het om het probleem zelf op te lossen en te zorgen dan e-mail netjes wordt opgehaald i.p.v. doorgestuurd.

Het kost je 1 keer goed instellen maar dan ben je er wel op de juiste manier vanaf.

Succes !